Witaminki, witaminki…

Wszyscy wiemy, że witaminy są istotne dla prawidłowego rozwoju organizmu, lecz jak to zwykle bywa, nasza wiedza nie pokrywa się z praktyką. Na co dzień zapominamy o tym, co najważniejsze, żywimy się fast-foodami, zupkami z proszku, gotowymi daniami itd. Sami zatruwamy się toksynami, nie licząc ze skutkami ubocznymi.

Po pewnym czasie jesteśmy zmęczeni, ospali, mamy problemy żołądkowe itd. Wszystko na własne życzenie. Zapominamy o tym, że najbardziej wartościowe składniki daje nam sama natura. Warzywa i owoce są ważnym źródłem witamin, które pomagają nam utrzymać organizm w zdrowiu.

awa  Kwa  Kaa  Kaw  aawa  bawa  cawa  dawa

Oczywiście, witaminy możemy również znaleźć w takich produktach jak mięso, ryby, czy nabiał. Warto pamiętać, że nasz organizm sam nie potrafi wyprodukować witamin, dlatego też musimy je dostarczać wraz z pożywieniem. Skutkiem długiego braku określonej witaminy w naszym ciele może spowodować awitaminozę, której skutki mogą być poważne. Np. brak witaminy C może spowodować osłabienie organizmu, przeziębienia, a w krytycznych przypadkach szkorbut, a brak witaminy A może być przyczyną osłabienia włosów, paznokci, problemów ze wzrokiem itd. Poniższe podsumowanie uzupełni wiedzę o witaminach oraz źródłach ich występowania.

witaminy-11.jpg

Jest to tylko część witamin, które powinniśmy znać. Mają ona ważne znaczenie dla organizmu. W aptece możemy znaleźć wiele tabletek wzbogaconych o witaminy, lecz nie są one wchłaniane przez nasz organizm tak dobrze jak naturalne pochodzące z pożywienia. Warzywa i owoce są przesycone witaminami, których nie można przedawkować. Stawiajmy na kolor, przyroda sama nam podpowiada, co jest dobre dla nas. Przede wszystkim najbardziej wartościowe są owoce sezonowe. Czyli w zimie jedzmy przede wszystkim cytrusy, latem brzoskwinie, nektarynki, truskawki, a jesienią jabłka. Najwięcej witamin znajduje się pod skórką, a więc chrupmy ze smakiem jabłka, a nie obierajmy je pozbawiając tym samym drogocennej skórki. Przez gotowanie warzyw wiele witamin ulega rozkładowi, dlatego najkorzystniej jest jeść surówki. Dużo potrzebnych organizmowi składników znajduje się również w rybach. Powinniśmy jeść je chociaż raz w tygodniu, ponieważ oprócz witamin zawierają kwasy omega-3, czyli nienasycone kwasy tłuszczowe niezbędne dla naszego organizmu.

Opracowanie wspólne: Marta Akuszewska & Katarzyna Kupczyk

hastagi na stronie:

#witaminy

Authors

Related posts

Top