Kawa – prawda i mity

Wiele osób nie wyobraża sobie ranka bez filiżanki kawy. Lubimy jej smak, a aromat sprawia, iż chce się nam wstać z łóżka do pracy. Na spotkaniu z przyjaciółmi delektujemy się różnymi smakowymi kawami, czy delikatnym Latte, któż umiałby się oprzeć temu? Wiele opinii krąży wokół kawy, tych złych i dobrych, ale w końcu liczą się tylko fakty. Prawdy i mity o kawie…


Kawa uzależnia.
Mit. Istnieje powszechna opinia, iż napoje zawierające kofeinę mają działanie uzależniające. Kofeina nie należy do substancji uzależniających, dlatego bez problemu możemy z niej zrezygnować. To „uzależnienie” to bardziej przyzwyczajenie, czyli pewnego rodzaju rytuał, np. poranną kawę pijemy od zawsze i chcemy, aby tak pozostało. W końcu to nic złego, a tym bardziej, iż pobudza od rana.

Kawa pobudza.
Prawda. Kawa zawiera kofeinę, która pobudzająco na nasz układ krwionośny. Dzięki niej możemy pozbyć się senności, jest idealna dla kierowców, którzy maja długą drogę przed sobą. Kawa działa również pobudzająco na układ trawienny, powoduje szybsze wydzielanie soków trawiennych, ale także przesuwanie się treści pokarmowych. Kofeina również zwiększa koncentrację, wydłuża czas skupienia umysłu. Może również poprawiać pamięć i logiczne myślenie. Kawa również powoduje zmniejszenie napięci mięśni gładkich naczyń krwionośnych oraz ma działanie moczopędne.

Kawę można przedawkować.
Prawda. Oczywiście kierując się zasadą, „co za dużo to niezdrowo”, musimy być świadomi, że wszystko w zbyt dużych ilościach nie jest korzystne dla organizmu. Także również ilość przyswajanej kofeiny ma swoją granicę. Wszystko oczywiście jest zależne od organizmu i jego reakcji na dawkę kofeiny, tak, więc waha się ona w granicach 250- 750 mg. Po przedawkowaniu możemy czuć się otępiali, możemy mieć problemy z zaśnięciem i odczuwać ból głowy, mdłości, a także może pojawić się arytmia serca. Najlepiej jest nie przekraczać 3-4 filiżanek kawy dziennie. Kawy też nie powinno się pić raczej z przed snem, ponieważ możemy mieć wtedy problemy z zaśnięciem.

Spożywanie kofeiny jest szkodliwe.
Mit. Nie należy ulegać opinii palacz, którzy aby poczuć jakikolwiek efekt, muszą spożyć jej o wiele więcej niż osoby niepalące. To nikotyna jest szkodliwa, a kofeina jest wydalana razem z moczem. Oczywiście kofeina nie szkodzi osobom zdrowym, kofeiny powinny unikać osoby, które mają problemy z nadciśnieniem, arytmia serca, czy problemami z zasypianiem.

Kofeina powoduje zwiększenie szansy zachorowania na osteoporozę.
Mit. Kofeina powoduje wypłukiwanie wapnia, lecz nie jest to taka ilość, która mogłaby spowodować zachorowanie na osteoporozę. Przez to, że kofeina działa moczopędnie, to pewna ilość wapnia jest również wydalana razem z moczem. Jednak, jeżeli wypijemy kawę z mlekiem, to powinniśmy zrównoważyć brak.

Ziarna kawy mają największą ilość kofeiny w sobie.
Fałsz. Najwięcej kofeiny zawiera guarana, której nasiona mają 5% kofeiny.

Oczywiście musimy pamiętać, że wszystko, co spożywamy powinniśmy jeść, czy pić z umiarem. Jednak, jeżeli kofeina nie wywiera negatywnego wpływu na nasz organizm, to nie ma potrzeby eliminować jej. Cieszmy się smakiem kawy i jej znakomitym aromatem.

Opracowanie wspólne: Marta Akuszewska & Katarzyna Kupczyk

hastagi na stronie:

#kawa z mlekiem szkodliwa #czy kawa z mlekiem jest szkodliwa #szkodliwość kawy z mlekiem #szkodliwa kawa z mlekiem #kawa z mlekiem szkodliwośc #dlaczego kawa z mlekiem jest szkodliwa

Authors

Related posts

Top